I en tid, hvor vi det er blevet moderne at være bæredygtig og miljøbevidst, er rigtig mange begyndt at tænke mere innovativt og kreativt i forhold til at finde bedre og mere miljøvenlige løsninger. Det ser vi blandt andet i tøjbranchen, hvor de er begyndt at producerer better cotton, som er bedre for miljøet og for de små bomuldsbønder rundt omkring i verden. Dertil er det målet, at alt tøj skal indgå i et recirkuleret system, der fungerer således, at alt tøj skal genanvendes og benyttes til nye produkter. Det tager tid at få det til at forløbe optimalt, men vejen er lagt for det og fremtiden ser lys ud i forhold til at opnå dette mål.
Brancher og organisationer bliver inspireret af hinanden på kryds og tværs, og deler ud af deres viden og erfaringer i forhold til at være bæredygtige og miljøvenlige både i det korte og i det lange løb. Det gælder selvfølgelig også i interiørbranchen, hvor der også er sket en adfærdsændring i forhold til både at designe og producerer interiør. Overordnet set handler det om at have en ambition om at forandre tankegangen omkring at benytte bæredygtige materialer, produktmetoder og logistiske metoder i designløsningerne.
Bæredygtigt interiør
Inden for bæredygtig interiør og arkitektur er der særligt fokus på at aktivere forbrugernes følelser og holdninger til produkterne således, at der mellem forbrugeren og produkterne skabes et hvis tilhørsforhold. Her handler det om at skabe nogle produkter, der blandt andet er langtidsholdbare, som består i multifunktionelle designs, der inddrager brugeren på et helt nyt niveau. Der arbejdes med narrativer, funktioner, udtryk og oplevelser i forbindelse med produktet, som også tillader brugeren at påvirke designet ved selv at transformere, udvikle og ændre designet og/eller produktets funktioner eller udtryk.
Ved netop at skabe dette bånd mellem produkt og forbruger inddrager man følelser i relationen mellem de produkter, som forbrugeren vælger at købe, og har man først følelserne med i en købssituation er der ofte flere overvejelser omkring købet. Dette gør, at forbrugeren vil vælge at købe nogle produkter, som de mener repræsenterer deres overbevisninger og holdninger. Her kommer vi tilbage til udgangspunktet, at bæredygtighed er blevet moderne og det er noget, som forbrugeren derfor gerne vil forbindes med.
Bæredygtighed i det offentlige rum
Denne bæredygtige bevidsthed kommer stille og roligt også til udtryk i det offentlige rum. Der er blandt andet kommet mere fokus på genbrug, genanvendelighed og miljøcertificering, hvor der for eksempel er etableret certificeringssystemer, som sikre bæredygtig skovdrift af de træer, som benyttes til produktionen og miljømærkning, som sikre møbelprodukters miljøvenlighed. Disse certificeringer indebærer, at der ikke fældes mere træ end det der vokser, reducerer transporten og undgå unødvendigt energiforbrug for at belaste miljøet mindst muligt.
De bæredygtige elementer kommer til syne i det offentlige rum blandt andet ved, at der er etableret flere skraldespande kun til genanvendelighed, bænke, der er udarbejdet i træ fra bæredygtigt skovdrift og installationer, som er designet udelukkende i genbrugsmateriale. En af de førende bæredygtige leverandører til offentligt inventar til parker og byrum, er Jessing.eu. De benytter kun FSC-certificeret hårdttræ i højeste kvalitet, som sikrer, at produkterne holder i flere årtier. Særligt deres bord- og bænkesæt, affaldsbeholder, københavnerbænk og bænke falder godt i spænd med det naturlige udtryk, som efterspørges i det offentlige rum. Bænkene har et særligt finish, der vejer mod det urbane og deres prisvindende TERGO serie har vundet flere Red Dot priser.
ANDRE OPLYSNINGER OM: "Jakob Erik"
I Grønne Sider:Det flyder med plastik
Affaldet flyder i de danske skove.
Det grønne valg af havebænke
Hvorfor skal du vælge Jessing?
Med udgangspunkt i nordisk design og godt håndværk udvikler, designer og producerer vi brugervenligt byrumsinventar med fokus på kvalitet, holdbarhed [...]Indebarn eller udebarn?
Et indebarn eller et udebarn. Hvad er bedst, er noget bedst? Hvad med naturen?
Vikinger og deres natursyn er på vej frem igen
Vikingerne er tilbage – ikke i bogstavelig forstand, men i gadebilledet. Der er meget, som er ændret. Kønsroller, natur, og industri.
30 % reglen – Sådan støtter du et grønt initiativ
30% reglen kan give dine arvinger ret til at arve mere.
ANDRE OPLYSNINGER
I De Grønne Sider:
I Den Grønne Kalender:
I Det Grønne Bibliotek:
I Den Grønne Opslagstavle:
Det flyder med plastik
Affaldet flyder i de danske skove.
Det grønne valg af havebænke
Hvorfor skal du vælge Jessing?
Med udgangspunkt i nordisk design og godt håndværk udvikler, designer og producerer vi brugervenligt byrumsinventar med fokus på kvalitet, holdbarhed [...]Indebarn eller udebarn?
Et indebarn eller et udebarn. Hvad er bedst, er noget bedst? Hvad med naturen?
Vikinger og deres natursyn er på vej frem igen
Vikingerne er tilbage – ikke i bogstavelig forstand, men i gadebilledet. Der er meget, som er ændret. Kønsroller, natur, og industri.
30 % reglen – Sådan støtter du et grønt initiativ
30% reglen kan give dine arvinger ret til at arve mere.
I Det Grønne Arkiv: